fbpx

Grapevine – comunicarea informală defectuoasă

Astăzi, în cadrul cursului de Leadership, vorbim (și) despre comunicare. Pare că știm să comunicăm, pare că este un subiect arhicunoscut despre care am tot citit și pe care îl exersăm zilnic și totuși… comunicarea defectuoasă stă la baza tuturor tensiunilor și conflictelor.
Fiecare Manager are nevoie să fie conștient nu doar de importanța comunicării formale, ci și a celei informale, acolo unde informaţia circulă în toate sensurile şi în toate direcţiile (ascendent, descendent, orizontal, diagonal, încrucişat), „sărind” peste nodurile ierarhice. De obicei, prin comunicarea informală se scurg informaţii care nu sunt legate neapărat de sarcinile sau de munca echipei, ci, mai ales, informații cu privire la o serie de evenimente ce au loc sau se presupune că vor avea loc în cadrul contextului organizațional.
Mai Mult
Comunicarea informală este extrem de rapidă, cuprinde atât sfera de business, cât și cea personală, nu este 100% reală sau corectă și, cel mai important poate, este ambiguă. Ambiguitatea este caracteristica esenţială a zvonului, lăsând cale deschisă adăugirilor la informaţie, pe măsură ce aceasta trece de la o persoană la alta.
Cea mai cunoscută formă de comunicare informală este denumită ”grapevine” (viţă-de-vie). Termenul a fost lansat în timpul Războiului Civil din SUA, când liniile de telegraf folosite pentru comunicare, întinse în grabă între copaci, atârnau neglijente, asemenea viţei-de-vie. Mesajele transmise prin aceste linii erau deseori trunchiate, de aici asocierea viţei-de-vie cu mesajele incomplete, distorsionate, incorecte. Grapevine intră în funcţiune atunci când căile oficiale de comunicare sunt închise, blocate sau inaccesibile sau atunci când membrii organizaţiei se confruntă cu unele situaţii neclare şi nesigure.
Informaţiile transmise prin grapevine au rolul de a umple golurile de informaţie şi de a clarifica deciziile manageriale. Ele devin extrem de active în timpul perioadelor de tensiune, conflict, criză sau schimbare.
Așadar, dragi Manageri, atenție la comunicare! Comunicarea stă la baza creării și dezvoltării oricărei echipe de succes!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>